Izglītojošas nodarbības Daugavpils Bērnu un jauniešu centra “Jaunība” Inovāciju centrā
Gaigalavas pamatskolas skolēni 2025.gada 14.oktobrī (8.-9.klase) un 15.oktobrī (1.-7.klase) Daugavpils Bērnu un jauniešu centra ”Jaunība” Inovāciju centrā apmeklēja Eiropas Savienības Sociālā fonda Plus projekta Nr.4.2.2.1/1/25/ I/001 “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” norises dabaszinātņu mācību jomā–
1.-3.klašu skolēni izglītojošajā nodarbībā “Brīnumainā ķīmija” - ieguva zināšanas par STEM, ķīmiju, mācījās eksperimentēt. Iesaistījās diskusijā par ķīmiju, kur tā radās un kādām vajadzībām to izmanto, kādas profesijas ir saistītas ar ķīmijas nozari. Veica eksperimentus ar dažādām pārtikas un ķīmiskām vielām, atklāja vielu fiziskās un ķīmiskās īpašības (šķīst, nešķist, sajaucas, nesajaucas). Ieinteresēti sekoja līdzi eksperimentu norisei – kāpēc tā notiek? Veica eksperimentu “Balona pūšana” (CO2) gāzes radīšana,” “Liesmas dzēšana” (demonstrēja nodarbības vadītāja), “Vulkāns”- diskusija kā radās vulkāns, kā var radīt mākslīgu vulkāna izvirdumu, kas iznāk no vulkāna ārā. Veicām eksperimentu “Lavas lampa”. Prieks, ka izdevās eksperimenti, iegūta prasme, kā pareizi un droši veikt eksperimentus.
4.-6.klašu skolēni izglītojošajā nodarbībā ”Medicīnas nodarbība” piedalījās ar mērķi izpētīt cilvēka ķermeņa elpošanas, asinsrites sistēma fizioloģiskos parametrus, novērtēt savu veselības stāvokli, iegūt zināšanas, kā darbojas paša organisma sistēmas (elpošanas, gremošanas, asinsrites un balsta un kustību). Skolēni iesaistījās diskusijā – kas ir pulss, asinsspiediens, skābekļa daudzums asinīs? Kā to mēra? Par ko liecina šie vitālie rādītāji? Veicām praktiskus uzdevumus “Izmēri pulsu”- pulsa mērīšana sev 30 sekundēs. Diskutēja kā mainīsies pulss pēc dinamiskās pauzes? Pildīja dinamiskās pauzes vingrinājumu un mērija pulsu vēlreiz, salīdzināja mērījumus. Iegūtie mērījumi parādīja, ka cilvēkam pulss mainījās atšķirīgi, to ietekmē svars, dzimums, nodarbošanās ar sportu, emocijas.
7.-9.klašu skolēni izglītojošajā nodarbībā ”Medicīnas nodarbība” piedalījās ar mērķi izpētīt cilvēka ķermeņa elpošanas, asinsrites sistēmas fizioloģiskos parametrus, asinsspiedienu, pulsu, elpošanas biežumu un skābekļa daudzumu asinīs, kā novērtēt savu veselības stāvokli. Nodarbības laikā iesaistījās diskusijā, kas ir medicīna un kāpēc tā nepieciešama, kā ir iespējams izmērīt pulsu, asinsspiedienu un skābekļa daudzumu asinīs, par ko liecina šie rādītāji. Noskatījās video, kā pareizi jāmēra asinsspiediens, pulss un skābekļa daudzums asinīs. Darbojoties komandās- izmērīja katra komandas biedra asinsspiedienu, pulsu un skābekļa daudzumu asinīs, miera stāvoklī un pēc fiziskās slodzes (30 sekundes skrējiens), salīdzināja rezultātus ar citiem dalībniekiem, kā mainās pulss pēc fiziskām aktivitātēm. Skolēni zina, kāds ir viņiem asinsspiediens miera stāvoklī un kā viņš mainās pēc fiziskas slodzes. Skolēni secināja- pulss, asinsspiediens un skābekļa daudzums ir svarīgi fizioloģiskie rādītāji, ko var izmērīt pats cilvēks vai ārsts, lai gūtu secinājumus par cilvēka veselību.
1.-9.klašu skolēni iepazina Inovāciju centra interaktīvās ekspozīcijas, kas ļāva dziļāk izprast fiziku, ķīmiju, bioloģiju, dabas zinības un citas zinātnes, pasaules procesus vienkāršā veidā, mācoties eksperimentēt, pētīt, sasaistīt mācību saturu ar reālo dzīvi un digitālo vidi.
Skolotāji – Inese Bikovska, Dace Vasilevska, Lilita Brence, Jekaterina Marmiļova